Blond belgare

Gjorde i helgen en belgisk blond ale. Maltbasen utgjordes av pale ale-malt, aromatic, münchner och vitt kandisocker. Den humlades med East Kent Golding och jäser nu fint med en Wyeast Belgian Abbey Ale II. Jag är ingen expert på Belgisk blond ale, men tittade på lite recept och kokade ihop ett som lätt vettigt.

Sen smakade jag min Leatherface Pale Ale. Den har stått på flaska två veckor idag, men jag provade den redan för några dagar sedan. Och jag är väldigt nöjd. Jag gick lite på att göra en Sierra Nevada Pale Ale, fast med lite Amarillo-humling därtill. Och jag har lyckats. Det är en i mina ögon nästan perfekt APA med mycket frisk humlesmak. Den har en ganska snäll beska för att vara en APA, men den drar upp emot 40 IBU. Jag skulle säga att det är en nästintill perfekt session-beer. Det är det första receptet jag garanterat kommer göra om utan att ändra på det särskilt mycket, för att ha som mitt husöl.