Fra & Til av Mikkeller

av Pesadelo

Julen har gått och jag drack en hel del julöl, många väldigt bra och ingen enda riktigt dålig. En som stod ut ur mängden var Mohawks Whiteout Stout, som var en oerhört läcker imperial Stout i klass med de bästa. Jag önskar jag hade några till.

Så över till kvällens öl, en kraftig Porter som jag storgillade förra året. När jag häller upp den möts jag av en mörkt brun vätska med ett tjockt krämigt brunt skum. Den doftar av fruktig kakao och färskrostat kaffe. Smaken är len men kraftigt besk. Chokladtonerna dominerar tillsammans med en härlig fruktighet. Det är fortfarande en underbar öl. Jag är både glad och ledsen att jag öppnat den. Glad för att jag får njuta av den, men ledsen för att jag återigen var snåldum och bara köpte en. Nästa år skiter jag i oprövade kort och köper fler av de jag gillar mest.
Betyg: 8.5/10

20130112-203939.jpg

