Rennæssance fra Fur Bryghus

av Pesadelo

Eftersom jag inte jobbar på fredagar, kan jag fira helg med en öl och en liten cigarr. Ölen fick jag av mina föräldrar som besökte Danmark och köpte ett gäng Limfjordsporter samt fyra öl från Fur Bryghus. Renässans-ölen är en Brown Ale som doftar lätt metalliskt, lite sockerkaka och en aning torkad frukt. Smaken är lätt och ganska behaglig, lättdrucken och med en lätt, söt lite bränd ton. Men man känner föga av de fem humlesorterna och den rökta malten och allt som nämns på baksidan.
Det var tur att jag tog en mild liten garre till detta, annars hade den nog tagit över helt. En Avo Uvezian Purito med snäll smak, lite som ölet. Andra småcigarrer jag rökt har varit avsevärt bättre, framförallt Regius och Rocky Patels Sun grown Junior.
Ölet är ok, men inget jag kommer leta upp igen.
Betyg: 4.5/10

20121018-213025.jpg

