Emils Snickerboa Saison av Stefan från Ölsvammel

av Pesadelo

Dags att prova ännu en öl jag fick av Stefan från Ölsvammel
Den här är en Saison på 5,75%. I ärlighetens namn har jag ingen jättekoll på öltypen. Saison Dupont gillar jag skarpt, men jag vet inte om jag druckit någon annan Saison.
Vätskan är guldgul och opak och bär ett stort vitt skum med viss nyansskiftning mot gult. När skummet sjunker undan stannar en fast ö av sjöskumskaraktär kvar i glaset.
Ölen doftar jäst, krusbär och lite järn och har en påtaglig syrlighet i lukten.
Smaken är frisk och jästigt bärig med en påtaglig beska som det anstår en saison. Kolsyran är kraftig och vass och sticker skönt på tungan. En antydan till tvålig eftersmak drar dock ner helhetsintrycket en aning. Kanske är det torrhumlingen med brittisk humle som skapar denna?
Trots detta är det en riktigt god och lättdrucken öl.
Betyg: 6.5/10

20120320-195410.jpg

