Black hobbit av Stefan från Ölsvammel

av Pesadelo

Jag bytte några hembrygder med Stefan från den eminenta bloggen Ölsvammel i veckan. Verkar vara en trevlig typ som kan väldigt mycket mer om öl än jag. Den första av ölen jag provar är Black Hobbit, en Oat meal Stout. Ingen ytterligare information finns på flaskan, men jag skulle gissa att den ligger något över 5% ABV.
Vätskan är mörkbrun och har ett tjockt fast ljusbrunt skum som lämnar vackra spår på glaset när det till slut sjunker undan. Det doftar härligt av choklad, rostat kaffe och lite körsbär. Smaken är len, men med brända toner av choklad och kakao. Lite kaffe och sirapslimpa. En oerhört välbalanserad öl med en perfekt avvägd beska. Jag gillar den här ölen väldigt mycket. Så mycket att jag önskar att jag hade ett gäng till. Och nu vet jag vad mitt nästa bryggprojekt blir.
Betyg: 8/10

20120317-213813.jpg

20120317-213829.jpg
Ölprovning mitt i pizzabaket.

