Chaos Theory av Brewdog

av Pesadelo

Vätskan ser ut som äppeljuice eller mörk whisky. Skummet är smutsvitt och sjunker väldigt snabbt undan och lämnar bara lite små vita streck på utan. Doften är kraftigt fruktig av framförallt aprikos och persika. Lite maltig sötma lyser också igenom. Smaken är kraftig med en ganska rakt-på maltbotten och en rejäl humlebeska. Annars går den i samma spår som doften, med mycket tropisk frukt, en aning tobak och lite söt kolasås. Jag tycker den påminner lite om Nils Oscars Hop Yard Ipa, fast me lite mindre humlesmak och framförallt mindre av tobakssmaken/-doften som jag gillar så mycket. När jag googlar lite för att kolla vilken humle det kan vara som skapar denna smak tycks det som att Chaos Theory är enkelhumlad med Nelson Sauvin. Det hade jag inte förväntat mig av smaken, men kanske är det Nelson som ger denna smak i stora mängder? Tror att även Hop yard innehåller Nelson. Det ger hopp för min IPA som just flaskats och har ganska mycket Nelson i sig.
Men åter till denna öl. En helt ok IPA med rejäl beska, men lite för lite humlesmak för att vara perfekt. Hop yard är t.ex. mycket bättre. Men jag är inte direkt ledsen för att jag har en till. Drack för övrigt den till Fried Rice med tofu och grönsaker och en massa Sriracha. Det var en lyckad kombination.
Betyg: 6.5/10

20120308-080818.jpg

