Nybryggt

av Pesadelo

Häromdagen fick jag vabba igen. Då blev det bryggdag. Jag bryggde en lite omarbetad version av Black Power. Tanken är att det ska i lite bourbondränkta ekspån i sekundären. Eventuellt också lite vaniljstång.
När jag lakat ur malten bestämde jag mig för att göra en lättare öl också. Jag värmde upp tolv liter vatten till och lakade ur malten igen. OG på den lakade vätskan låg på 1.016. Jag kokade den i min 14-litersgryta samtidigt som jag kokade Black Power i den stora 36-litersgrytan. I med lite maltextrakt och EKG som bitterhumle. Fuggles från 30 min i continous hopping. I jäshinken var OG runt 1.032. Den jäser med Scotch Ale-jästen jag använde till min Wee Heavy. Nu är jag väldigt spänd på hur detta ska smaka. Den är nästan lika svart som Black Powern. Jäser på bra gör den också. Kul att spontanbrygga sådär.

