På Monks café

av Pesadelo

Förra veckan var jag på Monks café med en vän. Två öl blev det. En Goose Island IPA och en Rasputin från de Molen. Två riktigt bra öl. Jag antecknade inget men nämner några tankar jag fick om dem:
Goose Island IPA var en mycket angenäm IPA med mycket humlesmak. Botten var ganska simpel och tunn som den bör vara på en amerikansk IPA. Humlen bidrog med smaker av tall, tropiska frukter, lite citrus och fräscha blommor. Beskan känns men är tämligen beskedlig för öltypen. En bra öl, men jag har smakat bättre IPA.
Betyg: 7.5/10

Rasputin är en Imperial Stout med allt vad det innebär. Mycket mörka torkade bär, choklad och kaffe. Jag kommer att tänka på pekannötkolapaj med grädde och en kopp kaffe till. Den dracks efter maten och fyllde funktionen som efterrätt väl. Jag uppskattar att det finns en markerad beska men inte mycket humlesmak. Det skiljer den från Yeti på gott och ont. Årgången på den jag drack var 2011. Jag kan tänka mig att den åldras med värdighet.
Betyg: 8.5/10

20111016-200542.jpg

20111016-200558.jpg

