Hamburgare

av Pesadelo

Hamburgare framstår för mig som perfekt ölmat. Men hamburgare kan ju vara så mycket. Alltifrån torra McDonaldsburgare eller sladdriga köttstycken med konsistens som corned beef (som på Max) till gourmetburgare på lyxrestaurang. För att få en perfekt hamburgare måste man helt enkelt göra den själv och det gäller i allra högsta grad brödet. Så jag bakade hamburgerbröd enligt detta recept. Jag stekte bacon genom att fläta fyra bitar så man fick en lagom stor fyrkant som höll ihop. Gjorde en slaw med hemgjord aioli i och hamburgare av ekologiskt highland cattle-kött, salt och peppar. Sedan lade jag ihop burgaren med lite rödlök och tomat. Den fick även några jalapenos och lite sweet baby rays hickorysås. Det var i det närmaste en perfekt hamburgare. Det som inte var topp var att slawen blev lite rinnig. Vet inte om det blev för mycket worcestershiresås och vinäger och för lite majonnäs eller något annat som sket sig. Nåväl. Till detta tänkte jag dricka en Belgian Blue, men den flaska jag öppnade var så söt att den var odrickbar. Jag vet inte vad som kan ha hänt. Kolsyran var det inget fel på, men på något sätt hade kanske inte sockerlagen blandat sig ordentligt med ölen när jag flaskade den och det förstörde min perfekta måltid idag.

20111009-204015.jpg

20111009-204030.jpg

20111009-204041.jpg

20111009-204051.jpg

