Brooklyn Summer ale

av Pesadelo

Jag köpte några sommaröl igår för att se om det fanns något av intresse. Black isles är jag nyfiken på då jag gillade den tidigare släppta ölen därifrån. Gillar också att det är en lite alkoholsvagare öl. Det går ihop med en törstsläckare på sommaren. Sigtunas Summer IPA är på 7 %, lite i högsta laget för att vara en sommaröl i mina ögon.

Brooklyn summer ale är en ljus öl på 4.5 %. Jag skrev inte ner några anteckningar om den utan skriver mest om mitt allmänna intryck. Ölen är oerhört klar och ser nästan ut som en vanlig lager. Skummet sjunker snabbt undan och lämnar en skumhinna som mest ser ut som en spottloska (tänk en felupphälld stor stark på ett sunkigt 18-årshak). Doften är helt ok. Cascade-humlen kommer igenom och ger lite av sin karaktäristiska citrusfrukt-doft.

Det första jag kommer att tänka på när jag tar en klunk av ölen är Treo. Sen kommer smaken av ovan nämnda stora stark. Det här var inte alls kul. Efter några klunkar är det mer ok, men ölen känns blaskig och trist. Jag går inte så långt att jag häller ut den, men det här är inget jag köper igen.

Betyg: 2.5/10

Det här är faktiskt en av få öl jag tyckt smakade ganska illa sedan jag började med hembryggning. Jag har visserligen undvikit billig eurolager, men kvaliteten på Systembolagets ale-sortiment är väldigt bra överlag är min mening. Men, det är faktiskt kul att få smaka dålig öl också. Om inte annat för att få känna sig som en duktig hembryggare.

