Folköl

av Pesadelo

Ibland vill man ju dricka en öl till maten även om man ska ta bilen efteråt. Då vore det bra att ha en riktigt god folköl som alternativ till alla jättestarka skapelser man tidigare arbetat ut. Min favoritfolköl är Brakspear Bitter, som verkligen smakar öl på riktigt.

Jag har läst de flesta trådar på Humle.se och shbf.se om hur man kan gå tillväga för att göra en folköl. En variant tycks vara att mäska i högre temperaturer och använda stora delar karamellmalt. Mitt bryggprogram gör ingen skillnad på vilken temperatur jag skriver in på mäsken, utan jag får samma beräknade ABV oavsett.

Om någon har koll på hur man beräknar alkoholhalt vid högre temperaturs mäskning eller vet ett bryggprogram som klarar det så tipsa gärna. Har någon ett färdigt recept på god folköl så tas det emot med öppna armar.

Jag funderar också på vilka krav som ställs för försäljning av folköl. Att börja nanoproducera folköl som smakar bra och sälja via någon gårdsbutik eller liknande vore ju väldigt roligt, även om det självklart inte leder till någon direkt inkomst. Ett problem för mig är dock att jag dricker mindre än vad jag skulle vilja brygga (och tur är väl det). Så kan jag få brygga mer utan att det kostar en massa pengar och resulterar i att hela källaren är full av ölflaskor, så skulle jag bli oerhört nöjd.

