Flensburger Pilsener

av Pesadelo

Jag bad mina föräldrar köpa några öl till mig när de var i Tyskland på pensionärsresa. Helst med patentkork. Den enda de hittade var en flaska Flensburger Pilsener.

Det var först när vi suttit och ätit ett tag och jag förstrött tittade på flaskan jag insåg vad ölet faktiskt hette och brast ut i ett fnitteranfall värdigt en elvaåring. Ja, jag vet att jag har en fruktansvärt barnslig humor, men saker som denna dök upp för mitt inre öga:

Nej tack, en flensburgare kan jag vara utan.

Jag provade hursomhelst ölen igår.

Utseende: Väldigt ljust gul, med ett stort, kompakt kritvitt skum.

Doft: Lite jordigt, brödigt, en aning halm.

Smak: Ganska maltig, brödig smak med en len beska. Känns som en väldigt typisk pilsner, lite som barndomens öl luktade och smakade. Jag tänker osökt på de gamla Tuborg med Perikles-teckningarna. Det smakar nästan lite Danmarksfärja.

Omdöme: En helt ok pilsner, inget fel på den, men den känns också ganska ointressant. Den största behållningen för min del var nog namnet.

Betyg: 4,5/10

