Yeti vs Black Power

av Pesadelo

Egentligen gjorde jag ingen direkt jämförelse mellan dessa öl utan drack först Great divide Yeti imperial stout och därefter en Black Power från WC-bryggeriet.

Yeti är en av mina absoluta favoritöl och är en perfekt krämig imperial stout med mycket mjuka kaffetoner och en perfekt avvägd beska. Den är väldigt tjock, nästan lite trögflytande, och väldigt len och mjuk i smaken. Jag köper nästan alltid på mig en eller ett par när jag är på systembolaget. Den var lika bra som jag mindes den igår när jag smakade på den. Verkligen en så gott som perfekt Imperial Stout.

Betyg Yeti: 9/10

Min egen Black Power var ett försök att komma i närheten av en Yeti. Jag har använt samma humlesorter och ungefär samma maltsammansättning. Det som jag när jag tidigare druckit Black Power har reagerat negativt på är att jag upplevt en viss syrlighet som jag tyckt blev för skarp. Förutom detta har jag tyckt att smaken är väldigt bra. Jag upplevde inte syrligheten lika påtagligt denna gång jag drack Black Power, utan tyckte att den var nästintill perfekt. Skillnaden mot Yetin var att den inte är lika fyllig och krämig, men annars är smakerna ganska lika. Beskan och humlesmaken är nästan identisk. Kanske att Black Power är lite syrligare, men inte nödvändigtvis på ett negativt sätt. Jag föredrog Yetin med den större fylligheten, medan min fru föredrog Black Power, kände att den inte var så tung och passade bättre nu när det inte är så kallt och mörkt ute längre. Hur som helst är jag väldigt nöjd med min Black Power.

Betyg BP: 8/10

