There’s gonna be a showdown: Kjelle vs. Leffe

av Pesadelo

I ena ringhörnan: Antabus-Leffe. I den andra Kjell Kriminell…

Leffe har som synes en betydligt större skumkrona och är klarare. Färgmässigt är de annars ganska lika, något som inte riktigt syns på bilden.

Doften skiljer sig ganska mycket. Leffe doftar mer, lite skarpare och syrligare. Kjelle har en mer subtil lukt, ganska mycket svettdoft.  Det är i båda fallen jästen som är mest påfallande i doften, ingen uttalad humledoft.

Dryckerna smakar ganska likt varandra, men jag upplever att Kjelle har mer kropp och faktiskt en angenämare smak. Även här är det jästsmaken som är mest framträdande, men båda ölen har en viss beska som gör sitt till smakupplevelsen.

Min fru uttrycker det som att Kjelle luktar svett, men ändå är mer attraktiv med sin stora kropp och jag är böjd att hålla med. Leffe vinner på doften, men Kjelle på smaken.

Det känns som en lyckad ”klon”-bryggning när både jag och min fru i ett blindtest föredrar min egen brygd.

