Provning av Kjelle

av Pesadelo

Då är det dags att stifta bekantskap med Kjell Kriminell, eller Kjelle som han kallas i folkmun. Han har nu stått på kolsyrejäsning i två veckor och det är hög tid att se vad som hänt med honom. Jag hade ju ett litet missöde med sockerlagen, men när jag öppnar flaskan pyser det fint och det syns att den är kolsyrad när jag häller upp ölen i glaset.
Färgen är ljust gyllengul och vätskan är ganska grumlig. Skumkronan är ett finger högt och den sjunker snabbt undan.
Doften är ganska kraftfullt jästig, med inslag av russin, digestivekex och apelsinjuice.
Smaken liknar doften, med en tämligen stor kropp och mycket jästig smak av russin, bröd och en rund aningen kvalmig sötma. Väldigt belgisk i smaken.
Beskan är väldigtlätt, men ölen har en lång eftersmak med mycket torkad frukt. Den är lagom kolsyrad med små försiktiga bubblor som knappast känns mot tungan.

Jag gillar den här ölen, som är komplex och spännande, men utan att bli svårdrucken. Jag sitter gärna ute på verandan om kvällarna och läppjar på en sådan här när våren kommer. Men jag måste varva med något humlekraftigare.

Betyg: 5.5/10 (Jag är hårdare mot mig själv än mot andra tror jag, men jag är övertygad om att denna öl får mer än så här om några veckor.)

