Nattlig bryggning

av Pesadelo

Igår blev det en ny bryggning, en DIPA på 8,5 % med 157 i IBU. Den är humlad med Columbus, Amarillo, Simcoe och Cascade och ska torrhumlas med alla dessa humlesorter. Egentligen skulle OG bli högre än de 1.083 jag nu hamnade på, med hjälp av kandisocker, men jag glömde helt bort det. Eventuellt gör jag en kandi-sockerlag och lägger i sekundärkärlet tillsammans med humlen för torrhumling. Annars nöjer jag mig som det är. Vi får se. Om ölen hinner bli bra till SM i hembryggning kanske jag skickar in några flaskor till tävlingen.

Jag hade en vän över som var intresserad av att få se bryggprocessen och vi passade även på att baka surdegsbröd. Så nu har en ny surdegsbagare och ölbryggare förhoppningsvis fötts.

Det är det här med tiden. Klockan var ett innan kokkärlet var diskat och jag kunde gå och lägga mig. För att komma i tid till jobbet måste jag upp klockan sex. Så under bryggdagar blir sömnen lite för kort. Därtill vill man ju gärna dricka några öl och då är man ju rejält trött när klockan ringer.

Men med ett nybakat bröd till frukost som ackompanjeras av ett fint ploppande i jäsröret, så orkar man med det också. Annars får det bli helgbryggning framöver.

