Amager Double Black IPA

av Pesadelo

 

Bilden tagen från Systembolagets hemsida

Häromdagen drack jag en Amager Double Black IPA, och jag känner att jag gärna vill skriva några rader om den.

Först skall jag erkänna att jag inte druckit någon Black IPA alls tidigare, så det är en helt ny ölstil för mig. Det närmaste jag kommit var en New World Porter från Avery (för övrigt en väldigt god öl). Men den benämns ju fortfarande som en Porter.

Drycken är nästintill helt svart när jag häller upp den i glaset. Skummet är ljust lattebrunt och ett par fingrar tjockt.

Doften är kraftig med mycket enbär och rostat kaffe. Det luktar riktigt trevligt.

Smaken spretar lite mot coca cola, citrus, kaffe och tallbarr. Beskan är kraftig och sitter i ett bra tag. Det är en otroligt god öl som är svår att beskriva då det händer så mycket i smakerna. Beskrivningen av väldigt besk osöt coca cola med citron låter inget vidare, men det är det i det här fallet. Jag är väldigt imponerad. Mums!

Betyg: 8/10

