Taras Boulba

av Pesadelo

Jag gillar att ölen tagit sitt namn från en klassisk rysk roman. Dessutom tycker jag att etiketten är snygg.

När jag häller upp ölen kröns den med ett två fingrar tjockt, vitt skum. Vätskan är ljust gul och opak, nästan veteölsliknande.

Den doftar jästigt, blommigt, men ganska svagt. Man känner tydlig doft av belgisk jäst och humle från den gamla världen.

Smaken är frisk, ganska besk och halmig. Den känns välbalanserad och lättdrucken. Kolsyran är lagom.

En väldigt god öl! Men inget jag hoppar upp och gör volter av. Kanske en till slinker ner nästa gång jag är på systemet. 7/10

Denna blev ännu godare i kombination med kalvrullader med västerbottenfyllning och cidersås. En perfekt kombination mellan osten och den syrliga cidersmaken och beskan i ölen. Väldigt lyckat!

