Abbaye de Kjell

av Pesadelo

Nu står min belgiska blonde på kolsyrejäsning på flaska. 36 flaskor blev det allt som allt.

Tanken var att klona en Leffe Blonde. När jag jobbade som flyttgubbe för ett tiotal år sedan hade vi en lastbilschaufför som var alkis och kallades Antabus-Leffe. Varje gång jag dricker en Leffe tänker jag på honom. Vid ett annat tillfälle i min ungdom mötte jag en man som kom fram till mig och presenterade sig som Kjell Kriminell. Han var också alkis, men det var också deras enda beröringspunkt. Hur som helst fick min Leffe-kopia heta Kjelle:

Jag klantade mig lite med sockerlagen. Jag fick helt enkelt hjärnsläpp när jag skulle häverta över ölen och började hälla ut lagen. Jag fick för mig att det var starsan-lösning som var kvar i hinken. Jag löste det genom att hälla i lite florsocker i lagen som fanns kvar, men kokte ju inte om och vet inte hur mycket det blev. Jag smakade på det och sötman var nog tillräcklig för att  det ska bli ok med kolsyra. Hoppas sockret inte vger någon infektion bara. Annars smakade grönölen bra. Mycket spännande smaker från Abbey Ale II-jästen.

P.S. Tittar ni på flaskhalsen så kan ni se mig med kameran.

