Provning Black Power Stout – Februari

av Pesadelo

Jag tänkte öppna en av mina Imperial Stout i månaden för att se hur de utvecklas med tiden. Idag är det dags för denna månads Black Power Anti-imperialist stout provning.

Utseende: Väldigt mörk, nästan svart och helt opak vätska som nästan känns lite trögflytande. Ett väldigt tunt skum bildas och försvinner i det närmaste omedelbart.

Doft: Ganska stor doft med inslag av Portvin, syrlig körsbärsmarmelad och kaffe.

Smak: Mjuk, len men något rostad smak med lite sötma och en aning syrlighet. Medelstor beska och ganska lätt kolsyrad. Smak av ljus choklad, kaffe med mjölk, portvin och skumgodis.

Eftersmak: Ligger kvar länge i munnen med en behaglig beska och len sötma.

Betyg: 6/10

Jag är väldigt nöjd med denna imperial stout. Jag tittade en hel del på Yeti-kloner när jag komponerade den och är inte helt ute och cyklar, även om det finns en viss syrlighet i denna som jag inte minns i Yeti. Dessutom minns jag det som att Yeti har en mer påtaglig beska. Jag ska testa dem bredvid varandra någon gång i framtiden. Hur som helst en väldigt bra Imperial Stout, särskilt som det är min första.

