Julöl

av Pesadelo

Jag drack en hel del julöl i år. Tyckte att det fanns en del riktigt bra. Mikkellers Santa’s little helper blev jag lite besviken på. Tyckte den hade lite kemiska och metalliska bismaker som inte riktigt föll mig i smaken. Däremot uppskattade jag Mohawk Blizzard mer än de flesta andra tycks ha gjort. Gillade mjukheten och rondören i den. Sen tyckte jag att Great divides hibernation ale var en annan riktigt god öl. Men jag anade en smak som även finns i deras Yeti (som är en favoritöl) och som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Min egen då? Jo, den platsade in som en väldigt bra julöl med lagom smak av julkryddor (=lite). Det finns en syrlighet som kan upplevas som lite för påtaglig. Kanske vattenbehandling är svaret när man har med såpass mycket mörka maltsorter att göra, men tycker inte att det problemet finns i min Imperial stout.

