Försmak av Brown ale

av Pesadelo

Brown alen har stått på flaska i en vecka nu. Häromdagen öppnade jag en och den smakade infekterat. Jag började genast fundera på att slänga ut mina jäshinkar och köpa Better Bottles, men idag öppnade jag en ny och den hade inga spår av felsmaker. Borde alltså vara flaskan som inte varit tillräckligt rengjord. I ärlighetens namn har jag bara diskat mina flaskor i maskin hittills, men det blir nog en körning i ugnen i nån timme hädanefter.

Ful bild, men god öl

Brown Alen är ganska snällt humlad, med mycket maltsmak. En hel del honung och vax, fast lite jordigt. Väldigt god och lättdrucken öl, med en ganska låg alkoholhalt. Det kan bli många såna här till maten framöver.

Samtidigt som jag provsmakade denna öl förde jag över min (imperial) stout på sekundärjäsning. FG är 1.018, vilket känns ganska rimligt och jag passade såklart på att provsmaka den. Lite spritig smak, men det är väl att vänta vid det här laget och utan kolsyra. För övrigt kändes det som att det kan bli en riktigt fin Stout, om dock på gränsen till imperial.

Imperial stout på sekundärjäsning

