(Not so) Imperial Stout?

av Pesadelo

 

Äntligen var det dags för bryggning igen. Det skulle bli en magnifik Imperial stout, med chokladmalt, blackmalt, mörk karamellmalt, omältat korn och rostat korn. Humlad til största delen med East Kent Goldings. När jag hällde den ur  mäskväskan var den mörk och fin, hyfsat trögflytande:

Koket gick bra, och kylningen likaså. Inga besvär alls med bryggningen idag, även om det var ambitiöst att göra kroppkakor samtidigt. Men det gick vägen.

Det som inte gick lika bra var mitt utbyte. Jag fick ett OG på 1.076 ungefär. Mitt planerade var 1.110. Inte så roligt. Det innebär att jag hade 50% utbyte ungefär. och så dåligt trodde jag inte det skulle bli även om jag förväntade mig sämre än vid en mindre stark brygd. Såhär i efterhand har jag lite teorier om vad jag gjorde fel. Först och främst var jag nog snål med tiden. Lät mäsken vila i bara 60 minuter. Det verkar inte vara tillräckligt. Sen kändes det som att en del i att jag fick bättre utbyte förra gången handlade om att jag lakade ur långsamt. Det sket jag i idag eftersom jag läst att detta inte behövdes vid batchlakning.

Ja, vi får se vad som händer med denna öl. Tror den går att dricka ändå, men beskan blir större än vad jag tänkt mig förstås.

