Provning av Cretin Hop IPA

av Pesadelo


Ölen är honungsfärgad och något grumlig. Det bildas en ganska liten skumkrona som lämnar en fin liten rand på glaset när den sjunker undan.

Doften är väldigt mycket passionsfrukt, kanske lite grapefrukt.

Smaken är mjuk och len med mycket passionsfrukt, citrusfruktsallad, kanske en svag smak av kolaremmar. Humlebeskan är rejäl, men tar inte över utan balanseras med en väldigt lätt (FG 1.010), men trevlig sötma. Lite jästsmak i eftersmaken.

Denna öl har stått två veckor på flaska idag. Den kan nog bli ännu bättre. Redan nu är det en av de bättre IPA jag druckit. Och definitivt den bästa ölen jag bryggt hittills. Det känns som en ordentlig revansch efter att hela förra batchen gick åt skogen. Nästa projekt är en Bitter. Har inte funderat så mycket på recept än, men vill göra en relativt sett alkoholsvagare öl och använda East Kent Golding humle. På jästkakan tänkte jag sedan försöka mig på en Imperial stout. Så två projekt in i framtiden vet jag vad jag ska göra (och har redan införskaffat ingredienser hos Malt Magnus)

