Torrhumling & Cider

av Pesadelo

Idag var det dags att föra över min IPA på sekundären och även att påbörja torrhumlingen. Jag kokade en humlepåse i cirka en kvart och fyllde den med Amarillo-humle.

Förutom detta  hade jag bestämt mig för att brygga lite cider. Tidigare köpte jag ett flak med 2 dl Jo förpackningar, men nu hittade jag 1-liters förpackningar. Jag slängde bara i juicen på den gamla jästkakan:

Sen fyllde jag på med kallt vatten. Efter en timme började det pluppa fint i jäsröret. Sist jag gjorde en sådan här cider blev jag mer än nöjd. Underligt att det blir så gott med så enkla medel. Visst vill jag hellre musta mina egna äpplen, men så länge jag inte har ett äppelträd så får detta duga. Fyra liter outspädd juice som fylls upp till runt 15 liter. Tyvärr råkade jag slå sönder min hydrometer, så jag vet inte vilket OG jag hamnar på, men sist blev det ca 7 volymprocent alkohol och smakade som sagt mycket bra. Väldigt torr cider förstås, så det är inget för de som vill dricka alkoläsk.

