IPA-bryggning + Test av kokhink

av Pesadelo

Äntligen fick jag brygga igen, efter den totalt misslyckade APAn sist. (Det enda jag lyckades med där var etiketterna, som jag gillar – Min yngsta dotter som inte är två än säger ”pappa” när hon pekar på orangutangen!)

Allt började förstås med öppnandet av en tidigare bryggd öl samt uppvägning av malt och humlegivor. Vid mäskningen upptäckte jag att min kylväska inte rymde så mycket som behövdes. Det blev så fullt i den att jag glömde fotografera. Däremot tog jag ett kort på mitt nya kokkärl som jag premiärdagen till ära klädde i en vacker rosa skrud:

Mäskning och lakning blev i alla fall relativt smärtfritt denna gång och jag kunde tappa ut vörten direkt i kokkärlet:

Jag behöver en slang i rätt dimension för att helt undvika HSA.

Det dröjde ett bra tag innan koket kom igång ordentligt. Jag tror att en ordentlig isolering av hinken skulle göra susen. När det väl var igång kokade det ordentligt, även om det inte syns helt tydligt på bilderna.

Vörtkoket gick smidigt och humlegivorna kom i när de skulle. Kylningen var ju avsedd för en femtonliters kastrull, men den gjorde ett ganska bra jobb här också:

Klockan var två på natten när allt var klart och jag var tvungen att gå upp vid sex för att komma i tid på morgonen. Jag får börja lite tidigare nästa gång helt enkelt. Men det är med glädje jag hör att det bubblar i jäsröret från badrummet nu.

Nitton liter av min första IPA står och jäser! Om några dagar är det dags att föra över till sekundären och påbörja torrhumlingen. Jag funderar om jag ska ha i lite Chinook också, eller om jag ska köra på enbart Amarillo. Jag får se hur jag gör helt enkelt.

