Program för bryggning

av Pesadelo

Jag har laddat hem ett par bryggprogram för att testa dem. De funkade ok, men kändes lite omständiga i sin uppbyggnad. Lite för avancerade för en nybörjare som jag helt enkelt. Så satt jag och kollade runt i appstore på min iPod Touch och råkade hitta appen Brew Pal.

För sju kronor verkade det dumt att inte köpa det för att prova.  Det innehåller precis allt jag behöver och fungerar utmärkt. Alla upptänkliga maltsorter och humlearter finns med. Alla jästvarianter jag har råkat på hittills går att använda. Man kan spara sina recept direkt i iPhonen eller iPod Touchen, eller så kan man maila iväg dem som beer.xml-filer. Man kan använda det för både extrakt-, delmalts- och helmaltsbryggning. Det innehåller öltypsdefinitioner som den jämför ditt recept med.

Förutom att programmet har allt jag behöver så är det snyggt och lättnavigerat.

Det negativa jag funnit med appen är egentligen bara två saker. Den ena är att om man använder de inbyggda tidtagarna för kokning eller mäskning drar det en hel del på batteriet, men det kan man ju lösa genom att ha laddaren i. Det andra är att jag tycker det skulle vara schysst om man kunde leta och läsa in recept direkt i programmet. Men, det kanske kommer.

Kolla in det här om ni har en iPhone eller iPod Touch.

