Vörtkokare

av Pesadelo

Jag satt och slösurfade häromdagen och råkade hitta en tråd som handlade om hur man kunde bygga en vörtkokare av en jäshink och ett vattenkokarelement. Även om jag är ganska nöjd med min bryggkapacitet just nu, eftersom jag tycker det är roligt att brygga och inte hinner dricka upp mer än de liter jag brygger, så blev jag sugen. Det tog inte särskilt lång stund innan jag befann mig i bilen på väg till Jula. Jag var ju ändå tvungen att köpa en ny tappkran till mitt mäskkärl. En vattenkokare kostade ju inte mycket, så den fick åka ner i korgen den med. Sen skulle jag ju ändå handla lite mat på Coop, och de råkade ha bra jäshinkar. Så fort jag kom hem skruvade jag ihop mitt mäskkärl och gjorde en ny Bazookascreen av Plastic Paddings aluminiumnät. La in en spiral av ståltråd för lite extra stabilitet. Antagligen hade jag funderat för mycket på vörtkokaren där på Jula, för jag köpte en ballofix-kran, men tänkte inte på att själva reglaget satt för nära öppningen. Jag löste det såhär:

Inte optimalt kanske, men det ska nog funka.

Sen var det dags att göra en vörtkokare. Jag plockade isär vattenkokaren, tog upp ett hål i hinken och satte fast vattenkokarelementet. Det var otroligt enkelt att göra och jag kunde testköra den efter mindre än tjugo minuter. Det tog ett bra tag att koka upp tjugo liter vatten från kallt, men då hade jag inte isolerat alls och märkte att så fort jag la på locket lite började det koka. Jag ska se om jag behöver sätta dit ett element till eller om det räcker med ett. Såhär såg det i alla fall ut:

Nu sitter jag och funderar på ett recept för en amerikansk IPA. Tänker mig att fokusera huvudsakligen på Amarillo och Cascade samt testa torrhumling för första gången.

