Åt fanders med mäskkärlet!

av Pesadelo

Jag skulle passa på att göra en ny ale på lite olika rester. Tänkte att det skulle bli en ale som låg närmare en brown ale i färgen med hjälp av mörk karamellmalt. Slängde i ett halvt kilo carapale också. Den smaksattes med cascade när jag väl kom till vörtkoket. En del av malten var okrossad, så jag fick använda mig av en avancerad krossmetod:

Allt gick väl fram tills att jag öppnade kranen och… INGET hände! Inte en droppe vört! Jag pillade med ståltråd och allt möjligt samt slog på fanskapet med rörtång, jag både blåste och sög i det (tur att jag inte fick lungorna fulla av 67-gradig vört!). Till slut gav jag upp och funderade på hur jag skulle kunna rädda något av vörten. Så här gick mitt försök till:

En enliters plastbägare och ett litet durkslag med en handduk i fick fungera som mäskmetod. Jag stod i ett par timmar och svor hela tiden för mig själv. Kokningen tog ett bra tag, så det fick jag också svära lite över. När jag väl kokt vörten fungerade kylningen utmärkt. Jag förbättrade tätningen i min vörtkylare med en stump pvc-slang i vardera änden medan jag mäskade in (alltså innan helvetet börjat).

Nå, inte nog med detta. När jag till slut skulle ta fram min förkultur och hälla på den fick jag lära mig att man INTE ska ha en förkultur i en stängd PET-flaska. Jag fick duscha ordentligt i förkultur. Till på köpet tappade jag i korken i vörten, vilket gjorde att jag grävde med min hand i den. Inte så hygieniskt. Vi får se om det blir något som går att dricka i alla fall.

Jag glömde att nämna att jag på grund av att jag tänkte att min effektivitet skulle bli ganska dålig med denna alternativa mäskmetod, valde att hälla i ett par hundra gram honung i koket. Får se vad det gör med smaken.

Receptet var ungefär såhär till 12 liter öl:

2.5 kg Pale ale-malt

0.5 kg carapale-malt

0.3 kg mörk karamellmalt

Cascade 40 gram i 60 minuter

Cascade 10 gram i 15 minuter

Cascade 10 gram i 5 minuter

OG – 1.064

Ska bli spännande att se hur endast cascade smakar. Jag ska försöka mig på lite enhumlade brygder, så att jag fattar vilken som smakar vad.

