Andra försöket – halvmäskning

av Pesadelo

Min andra öl blev en halvmäskad Porter. Jag mäskade chokladmalt och mörk karamellmalt tillsammans med pale ale malt. Sedan använde jag mörkt maltextrakt. Den smakar redan riktigt bra, men har en lite tunn smak som jag tror delvis beror på extraktet. Jag använde bara bitterhumle till den, Fuggles. Mycket choklad och kolasmak är det och en väl avvägd beska, men jag hoppas att den tunna metalliska smaken ska avta med några månaders lagring. Den skummar fint, och lämnar skumrester på glaset när skummet avtagit. Det största problemet med ölen är väl att den är den enda öl jag har på lager och att den lätt blir uppdrucken innan den är som bäst.

(Jag vet att man inte ska ha öl i ljusa flaskor, men säg det till barnen som inte får välja annat än påskmust för att jag ska ha mörka flaskor! Jag försöker lagra dem mörkt istället.)

